De Weg van het Midden

Voor Mindful Coaching en Training

Memoires van een zus

Posted by on okt 28, 2017 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Memoires van een zus

Memoires van een zus 

en vreemde eetgewoonten

 

Het is gewoon een ochtend als in elk weekend. De koffie pruttelt. Papa moppert wat op de wereld. Mama zit op de bank en mijn broertje rent heen en weer door de kamer met een blikopener aan het eind van een veter. Als hij in de keuken aankomt tilt hij het klepje van het koffiezet apparaat omhoog. ‘Neeeeeeee hij doet het weer!!!!!!!’ roep ik keihard. ‘Godverdegodver’ buldert papa terwijl hij opstaat. ‘Sebastiaan Rene’ roept mama nog alsof het roepen van zijn hele naam een waarschuwing is.

 

Het is allemaal te laat. Mijn broertje heeft in het koffiefilter getuft. Het is gewoon zo’n tik. Hij is verstandelijk beperkt en heeft een ernstige vorm van autisme. Zo claimt hij vlees door het met zijn vork aan te tikken. Trekt hij, als je even met je ogen knippert, een kast open en zit hij met zijn vingers in de pindakaas. En kun je nooit iets lekkers laten liggen want hij eet het op of maakt het vies.

 

Ik heb dus al heel jong lekkere dingen leren verstoppen. Maar ook lekkere dingen die achter slot en grendel lagen leren stelen 😉 (sorry mama) En ik had daarbij met mijn vader een pact. Wij aten namelijk samen de doos negerzoenen, ja toen mocht je ze zo nog noemen, op in de hobbykamer van mijn vader. En wij ontkenden alles als mama ons probeerde te beschuldigen.

 

En ik doe het nog steeds soms. Lekkere dingen verstoppen. Door de jaren heen word het wel minder maar soms vind ik iets zo lekker dat ik het niet wil delen. Alle vieze dingen deel ik dan wel weer heel makkelijk 😉 En kom niet aan mijn bord als ik er niet op bedacht ben voor je het weet heb je een vork in je hand. Mijn broer heeft meer dan eens geprobeerd lekkere dingen van mijn bord te pikken.

 

Een gevolg ervan is lange tijd geweest dat ik veel te snel eet, niet goed kauw en dus mijn spijsvertering hiermee belemmerde. Niet echt handig als je ook nog eens darmproblemen hebt. Maar ook geeft het een vorm van stress. Het is een beetje raar dat je eten verstopt als je leeft in een wereld van overvloed. Er gebeurt niks. Als iemand het opeet dan haal je gewoon weer nieuw.

 

We hebben allemaal wel gewoontes rondom eten die je gezondheid geen goed doen. Meer eten dan je op kunt omdat je nu eenmaal je bord moest leeg eten bijvoorbeeld. Of er zijn dingen gebeurd waardoor jij je nu met eten troost of sust. Met als gevolg dat je juist weer teveel verkeerde dingen eet en je bijna niet uit die vicieuze cirkel kunt komen.

 

Er zijn namelijk voedingsstoffen die een soort van je brein kapen omdat ze een verslavende werking hebben net als morfine. Dit zijn de exorfines.

 

Exorfines zijn eiwitachtige stoffen uit de voeding met een morfine-achtige werking. Ze komen voor in melkproducten (casomorfine), glutenhoudende producten (glutenexorfine), spinazie (rubiscolin) en sojaproducten (sojamorfin). Zo komt casomorfine voor in melk en melkproducten van koe, geit, schaap, zoals melk, yoghurt, kaas, boter, room en alle producten die melkbestanddelen bevatten ( brood, crackers, vleeswaren e.d.).

 

Glutenexorfines komen voor in alle producten gemaakt van tarwe, rogge, haver, gerst, kamut en spelt. Voorbeelden hiervan zijn brood, crackers, pasta, muesli, koekjes, gepaneerde producten en vleeswaren met meel.

 

Maar ook geraffineerde suikers hebben dezelfde verslavende werking. En laten dit nu allemaal producten zijn die we graag voor onszelf willen houden (nou ja ik dan) en willen eten als we ons wat minder voelen.

 

Het loont dus om eens goed te kijken naar wat je eet en waarom je dat eet. En ook nog belangrijk waarom je dat eet op dat moment. Je bewust worden is altijd de eerste stap. Daarna weet je beter waar je mee te dealen hebt en wat je triggers zijn.

 

En vertel eens? Waar is jouw secret stash?????

Read More

Ik heb geen tijd om te koken!

Posted by on jul 24, 2017 in De Weg van het Midden | Reacties uitgeschakeld voor Ik heb geen tijd om te koken!

Dit is wat ik onwijs vaak te horen krijgen. En daarna meestal de vraag voor recepten die vooral snel en makkelijk zijn met niet teveel gekke ingrediënten. Herken jij jezelf hierin? Vind jij ook dat het allemaal niet te lang moet duren en te moeilijk moet zijn? Mooi zo! Dit blog is voor jou. Want ik wil een beetje gaan sleutelen aan hoe jij over gezondheid denkt.

Investeren kun je leren!

Het eerste wat er bij me op komt als iemand tegen mij zegt als hij geen tijd heeft om te koken dan hoop ik maar dat diegene wel tijd heeft later om ziek te zijn. Met name de mensen die uit pakjes en zakjes koken. Oftewel al die kant en klaar rommel met toevoegingen die je waarschijnlijk niet kunt uitspreken en E-nummers waarvan je echt niet weet wat het is. En als je geen tijd hebt om zelf ingrediënten bij elkaar te rapen dan heb je ook zeker geen E-nummers gegoogeld 😉 toch?
Maar alle gekkigheid op een stokje. Prijs je gezonde lichaam als je dit hebt en investeer erin met goede voeding zodat het een gezond lichaam blijft. Goede voeding is niet alleen een medicijn het is ook een middel om je lichaam in topconditie te houden.

De andere kant

Velen van jullie weten inmiddels al wel dat ik zelf chronisch ziek ben (Crohn + stoma) en dat ik een omslag heb gemaakt van ziek bankhangend patiëntje naar fitte hardloopster met eigen bedrijf. Meditatie, goede voeding en beweging zijn daarin mijn redding geweest en ja, dat kost veel tijd. Maar veel minder dan ziek zijn geloof me. Vroeger sleepte ik me uit bed, sleepte me naar mijn werk om na mijn werk op de bank te hangen. Koken deed ik al zelden en als ik het deed (pizza bestellen vond ik ook koken btw) was het kant en klaar of uit een pakje. Ik was uren en uren per dag bezig met ziek zijn. En niet perse met dingen doen maar juist met dingen niet doen. Geen hobby, niet uitgaan, niet winkelen met vriendinnen, niet sporten enz enz. Ik was heel veel tijd kwijt aan met net niet lekker voelen en net niet voldoende energie hebben. En dat is een vicieuze cirkel die erin sluipt. Buikpijn, diarree, slecht slapen. Tja kom er maar eens achter wat er het eerst was maar hoe dan ook er echt uitkomen doe je niet. En voor je het weet spendeer je je leven kijkend naar de tv.

Voeding als voorkomen van ziekte

Voor mij was en is voeding mijn medicijn. Maar stel nou dat jij dit voor kunt zijn? Stel nou dat jij een nog gezondere versie van jezelf kunt worden door een klein beetje tijd te investeren. Of herken jij je al in bovenstaande? Net te weinig energie om te doen wat je echt graag zou doen? Mijn beste tip is: ga puur eten, echt eten! Niks pakjes en zakjes en potjes maar groenten en fruit en noten en als je voelt dat het moet met een klein beetje vlees. En ja dat betekent ook biologisch 😉 Ik beloof dat je je dan veel beter voelt en dat je veel langer meegaat.
En ja dat vraagt een beetje tijd maar daar staat tegenover dat ziek worden je veel meer tijd kost. Mijn ziekte kostte me 24 uur per dag. Een goede maaltijd kost tussen de 60 en 30 min per dag. Snel verdiend toch?

Wil je dat ik eens met je voedingspatroon meekijk laat het me weten.

Read More

Het geheim van het ontbijt, de slechtste start van je dag!

Posted by on apr 12, 2017 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Het geheim van het ontbijt, de slechtste start van je dag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja ik weet het, we zijn opgegroeid met het idee dat je ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. En dat je eerst je verbrandingsmotor aan moet zetten door te eten. Heel veel mensen eten nu dus, vaak tegen heug en meug, een ontbijt. Iets goeds krijgen ze bijna niet weg dus word het al snel een zogenaamde voedzame ontbijt reep of word er een smoothie zo snel mogelijk achterover gegooid. En dan heb ik het nog niet over alle moeders die hun kinderen dwingen tot een ontbijt wat mij dan juist een vervelende start lijkt 😉 Wil wil er nu de dag beginnen met strijd!

Hoe je verbrandingsmotor werkt

Je verbrandingsmotor gaat niet aan door er brandstof (voedsel) in te gooien. Ik weet het, je hebt wat anders geleerd. Maar je kunt het vergelijken met een auto. Als je gaat tanken dan gaat je auto ook niet vanzelf rijden toch? Zou een beetje raar zijn want als de tank dan vol is sta jij daar zonder auto omdat hij er spontaan vandoor gaat. Om de motor van je auto te starten heb je een vonkje nodig en die krijg je doordat er twee delen tegen elkaar aan komen en dan komt er brandstof bij. En dan loopt je motor. Dus je auto heeft eerst beweging nodig en dan pas brandstof. (heren sorry voor de simpele uitleg ik weet het maar het gaat even om het idee).
Jouw lichaam heeft dus net als de auto eerst beweging nodig en dan gaat je verbrandingsmotor aan. En dan nog iets wat handig is om te weten: een gezond lichaam heeft voldoende brandstof in de spieren opgeslagen om uren vooruit te kunnen.

Moet je dan nooit meer ontbijten?

Nee dat zeg ik niet. Als jij een gezond lichaam hebt en een ontbijtmens bent dan kun je prima ontbijten. Het is wel slim om voor j
e ontbijt even te bewegen. Maar als je echt weerstand voelt tegen ontbijten dan kun je het prima overslaan. Je lichaam is dan nog helemaal niet klaar om te eten dus waarom zou je het daartoe dwingen? Je moet dan niet later ongezond gaan snacken he 😉

Maar het is toch de belangrijkste maaltijd?

Bullshit! Elke maaltijd die je eet is even belangrijk!! Ja daar kan ik wel een heel verhaal over vertellen maar als je een beetje nadenkt snap je dat zelf ook wel toch? Er is niks mis met een maaltijd overslaan. Hierover vertel ik binnenkort in een ander blog meer. Stay tuned 😉

Ontbijt tip (mag ook om 11 uur ofzo)

125 gram frambozen
een puntje vanille
3 eetlepels kokos rasp
3 eetlepels chia zaad
250 ml amandel melk

Alles even in de blender en als topping een eetlepel tahin een framboos en eventueel een blaadje munt

Liefs Melanie

Wil je advies op maat stuur mee een mailtje melanie@dewegvanhetmidden.nl
of check mijn Life Awareness Program

Read More

Calorieën zijn toch die beestjes die ‘s nachts stiekem je kleding kleiner maken? En waarom je ze niet moet tellen!

Posted by on feb 13, 2017 in Geen categorie | Reacties uitgeschakeld voor Calorieën zijn toch die beestjes die ‘s nachts stiekem je kleding kleiner maken? En waarom je ze niet moet tellen!

Je komt ‘s morgens vroeg uit je bed en je doet de dingen die je altijd doet. Plassen, flossen, wat het ook maar is wat je doet als je wakker wordt. En als je zover bent ga jij je aankleden. Het toetsmoment toch dames? Kun jij nog in je skinny jeans of ben je net als ik slim geweest en heb je zo’n broek met onwijs veel rek? Als je dat niet hebt en je moet uiteindelijk na veel gewiebel en trucs je broek liggend op je bed dicht zien te krijgen dan weet je dat ze langs zijn geweest. Calorieën! Die gluiperige wezens waarvan niemand eigenlijk weet hoe ze eruit zien. Toch?

Natuurlijk is het makkelijker om het buiten jezelf te leggen maar wij hebben ballen toch? Jij en ik? Wij durven onszelf in de spiegel aan te kijken en te erkennen dat het niet slim was om die chips, chocola, gebak enz enz te eten. Als je gedachten erover gaan dan duizelt het je van de hoeveelheid calorieën die je gegeten hebt. En vergeet dat wijntje niet, Daar zitten ook van die beestjes in.

Toch wil ik je vragen om te stoppen met het tellen van die beestjes. Het voegt niks toe. Sterker nog, het maakt dat jij je focust op alle dingen die je niet mag eten. En jouw brein kan het woord ‘niet’ helemaal niet verwerken. Dus als jij tegen jezelf zegt: ‘Ik mag niet zoveel chips eten’ dan vertaalt jouw brein dit in ‘ik mag chips eten’. Dus ik wil je uitnodigen om je focus te verleggen naar wat je wel mag.
Mits je minder van die beestjes wilt natuurlijk 😉 Anders zou ik vooral veel ‘niet’ eten!

Natuurlijk kan ik je nu vertellen wat je allemaal wel kan gaan eten maar helaas is het niet zo makkelijk. Want jij bent uniek en jij hebt een uniek lichaam. Ik weet het. Hier in Nederland zit dat unieke niet zo in de cultuur maar geloof me, jij bent echt uniek. Jij kan naar een gebakje kijken en je komt twee kilo aan en je vriendin eet er drie en komt nooit aan. Dat loeder! Ja ik weet het. Je houdt van haar maar toch…Maar het toont wel aan dat we allemaal anders zijn. En gelukkig maar.

Maar ik heb wel een aantal richtlijnen waar je wat mee kunt spelen zodat je een begin kunt maken.
Let op je suikers. Dit is geen nieuws toch? Dit is op het hele internet te vinden. Maar let voornamelijk op de verborgen suikers zoals: mais corn syrup wat ook vaak als fructose siroop verstopt word in voeding.
Verminder je koolhydraten. Deze zitten in pasta, brood, aardappelen enz. Maar ga nu niet meteen al je koolhydraten schrappen. Je hebt namelijk wel een beetje nodig. Vind je balans!
Ga voordat je gaat eten een kwartiertje lopen en niet zoals de meesten mensen doen na het eten of zelfs helemaal niet. Als je voor het eten gaat lopen dan gaat je verbrandingsmotor aan. Die gaat namelijk aan door beweging.

Veel succes!
Voel je welkom als je vragen hebt.

Liefs Melanie
www.dewegvanhetmidden.nl

PS wil je echt een plan op maat? Check dat eens mijn Life Awareness Program

Read More